پاکسازی ذهن

2 دیدگاه Share:
پاکسازی ذهن

تصور کنید در اتاقی هستید و امکان خروج ندارید. جلوی شما یک تلویزیون است که نمی توانید آن را خاموش کنید و حتی سرتان را چرخانده و به آن نگاه نکنید. اما کنترل آن در دستان شما قرار دارد و می توانید کانال های آن را عوض کنید.

ذهن ما همانند تلویزیون عمل می کند و همواره فعال است. تنها اختیار و هنر ما این است که بتوانیم کانال های شاد و مفید را انتخاب کنیم. اگر تمایل داریم که مساله­های دردناک و زجرآور فکر نکنیم راه آن خاموش کردن تلویزیون نیست بلکه باید کانال های آن را عوض کرد. یک موضوع جدید برای اندیشیدن یافت و آن را جایگزین افکار منفی یافت. می توان با تغییر معاشران در همان لحظه، تغییر موسیقی و فعالیت هایی از این دست ورودی مغز را تغییر دهیم تا با افکار مفید،شاد و سالم خروجی مناسب که همان احساس و رفتار خوب است را داشته باشیم.

به خودمان بقبولانیم که واقعیت انکار ناپذیر را باید پذیرفت، آن چه را می توانیم تغییر داد، تغییر دهیم و آنچه نمی شود را بپذیریم و کارهای مفید و درست دیگری انجام دهیم. احتمالاً درگیری ذهنی مداوم با چیزی که وجود دارد و قابل تغییر نیست خود یک اختلال باشد و بهانه ای باشد جهت انجام ندادن کارهای خوب و مفید و فرار از پذیرش مسئولیت.

اگر ضعف و خطایی داریم با خود انتقادی و واقع بینی برای رفع آن تلاش کنیم در غیر این صورت در ارتباط با موضوعاتی که راه حلی وجود ندارد توجه به واگویه های منفی چه نفعی دارد؟ ما قرار است در هر لحظه کار مفید برنده برنده برنده انجام دهیم. اگر چراغ بنزین یا روغن اتومبیل ذهن روشن شده بهتر است در اولین فرصت اقدام مناسبی کرد، قرار نیست خودفریبی کنیم و بگوییم انشاالله خودش درست می شود!

یک راهکار مفید برای پاکسازی ذهن پرهیز از شبکه های خبری است، این روزها ارجحیت با اتفاقات منفی است که نه در ایجاد و نه در کنترل آن ها هیچگونه نقش و اختیاری نداریم. شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای، کانال های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی خبری را رها کنیم چرا که محتوای خود جز سموم و اطلاعات غیر مفید چیزی وارد ذهن ما نمی کنند.

راهکار دیگر این است از خود بپرسم آنچه می توانم انجام دهم اکنون چیست؟ به طور پیوسته یاد بگیریم این سوال را از خود بپرسیم و پاسخی خلاقانه برای آن بیابیم. در این لحظه در این مکانی که هستم “خانه، خیابان، محل کار، مهمانی، سفر، بستر بیماری و….” با همین مقدار بودجه،دانایی و توانایی جسمی که دارم چه کار مفید، برنده برنده برنده و حال خوب کنی می توانم انجام بدهم؟ لبخند بزنم، چند نفس عمیق بکشم، چند حرکت ورزشی انجام دهیم، کتاب مطالعه کنیم، برقصیم، موسیقی گوش بدهیم، فیلم نگاه کنیم، یک پست مفید در فضای مجازی ببینیم،از یک همسیاره ای با نگاه، کلام یا رفتار خود برای هم نوع خود دستگیری کنیم.

 

دکتر احسان رضاپور لرکی

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *